9.4 C
Sundsvall
fredag, september 17, 2021

Alex Palou segrade på Barber

I söndags var det ÄNTLIGEN premiär för årets första indycar race. En premiär som även blev allt annat än en glädjefest för våra båda svenska förare. 

Foto: Joe Skibinski/Indycar.com

Felix som redan under träning satte bilen i räcket in till depån och senare under kvalet lyckades med ett “strandbesök” där han parkerade bilen i sandfållan efter en avåkning som fick till följd att hans kvaltider ströks och han tvingades starta långt bak i gridden i 11e ledet bredvid Nascarföraren Jimmie Johnson.

Mackan däremot gick tvärt emot förra årets kvalproblem och bokstavligt briljerade med det ena enastående varvet efter det andra. Det blev en riktig nagelbitare till kval där mackan lyckades knipa 6e platsen i Fast 6.  

En kille det däremot gick avsevärt mycket bättre för var Chip Ganassi Racing’s Alex Palou som tack vare en enastående körning och en mycket bra strategi lyckades Palou ta sin första seger för CGR. Tvåa blev den mycket rutinerade Will Power som i en intervju efter loppet sa att han tvingats spara bränsle mot slutet och oavsett det helt ärligt hade inget mer att ge för att kunna försöka ta segern från Palou. CGR tog även en 3eplats tack vare Scott Dixon. Dixon som under stora delar av loppet såg ut att kunna plocka en andraplats lyckades inte riktigt hela vägen fram. 

Den riktiga striden under dagen var nog den mellan Alex Palou och Pato O’Ward. Dessa två såg länge ut att vara de två som skulle göra upp om segern men Arrow McLaren SP gjorde en strategisk miss när dom beslutade att köra en 3-stopsstrategi, En strategi som medförde att O’Ward tappade viktiga platser, tack vare bra körning under resten av loppet slutade han på en 4e plats. “Man vinner aldrig över Ganassi genom att lägga till ett extra stopp.” 

Svenskresultat? 
Felix första tävling för året gick som kvalet, dvs inte som planerat. I kurva 4 tappade Josef Newgarden kontroll på bilen när han gick ut med hjulen i gräset och avåkningen var ett faktum. Newgarden snurrade längs med banan och lyckades plocka med sig Colton Herta, Ryan Hunter-Reay, Felix Rosenqvist, Rinus VeeKay och skadade Max Chilton’s bil. 

Felix som tack vare sitt dåliga kvalresultat startade långt bak i fältet hade aldrig en chans att undvika olyckan när han kom upp över krönet och möttes av bilar utspridda över hela banan. Max Chilton som desperat försökte undvika kaoset pressade Felix av banan och skickade bilen på en flygtur som slutade med en trasig framvagn och bärgningsbil tillbaka till depån. 

Mackan som låg precis framför Newgarden ut ur 4e kurvan klarade sig precis från att dras med i kaoset. Mackan som under loppet att fortsätta visa att kvalresultatet inte var någon tillfällighet var så högt upp som en 4e plats under långa delar av loppet drabbades, som vanligt får vi tyvärr säga, av strul i depån och där han tappade viktig tid mot sin teamkamrat Dixon. Problemen fortsatte under resten av loppet med vad som såg ut att vara en strategimiss där dom av någon anledning plockade in han ett varv för tidigt i depån, något som fick till följd att Marcus tvingades att köra mot en bränslenummer under slutet av loppet och tappade många placeringar.

Mackan var både frustrerad och förbannad under loppet över radion och ifrågasatte flera gånger om teamets beräkningar verkligen var riktiga. Efter målgången visade det sig att bränsleproblemet var ett faktum och han tvingades stanna med bränslestopp ett hundratal meter efter målgången.  Mackan slutade trots alla problem på en 8e plats och Felix som efter lång tid i depån kom ut igen, 11 varv bakom ledaren såg resterande dagen mer som en möjlighet att lägga fler varv i meriterna slutade på en 21a plats. 

Rookies.
De tre “nykomligarna”, och vi använder ordets lösaste bemärkelse när vi talar om dessa mycket rutinerade herrar, tog sig alla tre i mål på sin första tävling. Scott McLaughlin var ganska anonym under loppet, han gjorde för den delen inte ett dåligt lopp, han var hela tiden med i loppet men var aldrig så stark att han kunde utmana, han höll sig i mitten av resultatlistan och pendlade mellan top 10 och top 14 där han även slutade dagens tävling. 

Anonym kan även sägas om Romain Grosjean, han var förvisso med en bra bit upp i första delen av loppet men tappade efter 1a depåstoppet och slutade på en helt ok 10e plats trots att han tvingade spara bränsle mot slutet av loppet. 

Jimmie Johnson som kanske genom sin rutin från masskrockarna i Nascar lyckades undvika Newgardens kaos i början av loppet höll sig, trots en mindre snurrning helt på egen hand en bit in i loppet, fri från problem under dagens tävling. Vare sig Jimmie och alla “förståsigpåare” hade i och för sig inte förväntat sig något annat med tanke på kvalresultatet, han slutade på en blygsam 19e plats. Ingen av dessa tre förare är nybörjare enligt någon mening och bara dom för lite mer rutin och sätestid i indy så kommer alla 3 att bli riktigt farliga i framtiden. 

Nästa vecka bär det av mot soliga Florida och Firestone Grand Prix of St. Petersburg, vi får hoppas att det går bättre för våra svenskar där i år än vad det gjorde 2020 när Mackan och Felix körde ihop.

Kl 19:45 på lördag är det kval och Kl 18:00 på söndag går starten.

Text: Robban Strandberg
Foto: Joe Skibinski/Indycar.com

Robban Strandberghttp://motorsportmagasinet.se/
Fotograf och skribent som började i rallyskogarna och har arbetat mig in på banorna. Fotar primärt Drifting och Racing men försöker hinna med lite Backe och Dragracing..

Related Articles

Våra Sociala Medier

609FansGilla
550FöljareFölj
78PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna