Under den gångna helgen var det full verksamhet på dragstrippen på Mantorp Park, där årets upplaga av Drag Revival hölls. Motorsportmagasinet var såklart där!
Det kördes i en mängd olika klasser och totalt under helgen så körde 190 tävlande och producerade 1050 tidkort, vilket är en hel del och det visar att intresset var stort.
Bilklasserna som kördes var 4to6, Bracket, Junior Dragster Pro, Pro Street, Pro X-treme, Real Street, Stick Shift, StockSuper Stock, Street 8.6, Super Pro ET, Super Pro Street, Top Methanol, Vintage A, B, C och G samt en VW-klass.
Snabbaste tiden under kvalet levererade Jonny Lagg i Top Methanol med 5,4390 på 402 m. I elimineringen så rödlyktade han emellertid i finalen mot Magnus Larsson som därmed tog hem klassen. Största klassen var Bracket med hela 33 deltagare.
En ung herre som verkligen är på hugget nu är Chris Callin. Chris blev tvåa i tävlingen i Sundsvall nyligen och lyckades här bli kvaletta. Tyvärr blev det en no show i finalen, så det blev ytterligare en andraplats i ett startfält om sju förare. Vann gjorde kvaltrean Jack Andersson.
I Pro Street var Svend Holst snabbast i kvalet. Han åkte dock ut i första rundan mot Birgitta Lindström, SHRA Sundsvall, då han körde lite för snabbt och åkte på Break Out. Till sist var det kvalfemman Pär Norgren som tog hem klassen genom att vinna mot Renate Rosén Skinne i finalen. Renate har varit aktiv inom dragracing sedan 1981 och har en välfylld kasse rutin att plocka ur och som synes räcker det långt. Just kör hon en Oldsmobile Cutlass med en 678 kubiktums motor. Pro Street är en stenhård klass där kvalettan Holst hade sluttiden 7,6070, kvalåttan och sista inkvalade föraren Birgitta Lindström 7,6634, en skillnad på 0,0564 sekunder. Förste förare utanför stegen Peter Trång hade tiden 7,6681, dvs en skillnad på bara 0,0047 sekunder mellan att köra och stå utanför.
Kommande helg, 7-8 augusti, är det tävlingar på Kjula Dragway och helgen efter det, 12-15 augusti är det dags igen, då på Tierp Arena.
Text: Christer Hägglund
Foto: Dennis Flink