13 C
Sundsvall
måndag, september 27, 2021

Brorsson jagar topplaceringen i V8 Thunder Cars

Efter första deltävlingen av V8 Thunder Cars ledde Conny Brorsson tabellen. Sedan har han blivit nedpetad från toppen och vi har tagit ett snack med Conny.

Vi var nyfikna på hur han tycker att det har gått hittills under säsongen och hur han ska göra för att ratta fältets enda Ford Mustang tillbaka till topplaceringen.

Efter tre av sex deltävlingar ligger du tvåa i serien. Hur tycker du att det har gått hittills?
-Hittills i år är jag väldigt nöjd med det mesta. Bilen funkar bra jag har hittat lite mer fart tycker jag. Det finns säker lite mer fart om man testar dom nya stötdämparna lite mer. Det är ju bara min tredje säsong så det finns nog en del mer att nöta in.

Ljungbyhed, Skellefteå och Gelleråsen är avklarade, på vilken tycker du att du fick ut mest av dig själv och bil?
-Jag tycker Skellefteå var mest givande. Det var en bana som inte funkade så bra förra året. Bilen funkade bra både i regnet och på torrt, kunde hålla mig fast bakom Dennis och i regnet, som jag gillar att köra i, så var det synd däcken inte var nya. Det fanns mer fart att ge!

Hur är det att köra på en STCC-helg där det är många klasser som trängs?
-Att vi kör med STCC är bra. Det blir mycket folk när det är fritt med publik igen. Tycker att det funkar med flera klasser. Vi skulle dock behöva våra två paytest på alla tävlingarna, det blir för lite träning för en bra setup.

Påverkar det intresset från dina samarbetspartners/sponsorer att det blir mer publik och sänds på STCC+?
-STCC+ är en superbra sak, men det var många som blev besvikna, dels av att det bara sänds 1 heat och dels att det strular lite i sändningarna. Två tävlingar har nog inte funkat korrekt, till exempel senaste racet började sändas efter 1 varv!

Vilka ingår i ditt team och vilka funktioner har dessa?
-Teamet består av:
Madeleine Lewitas – min sambo och den stora ordningsmakten så allt håller ihop och funkar
Paul Falk – vi säger ”Palle-V8”, han är chef över bilen på tävlingarna och håller den i snabb form
Jonahtan – praktikanten, han är Palles högra hand och fixar med allt mellan heaten
Lars Brorsson – min pappa som fixar med diverse av det som behöver fixas

Av säsongen återstår Anderstorp, Mantorp Park och Knutstorp. Hur ser du på dina chanser där, är det banor du trivs på?
-Mantorp är lite trixig att få bilen snabb på. Förra året gick det hyfsat, men det känns som det går bättre nu på alla banor vi kört i år, så jag gissar på att vi hänger på där framme.

Anderstorp känner jag borde funka bra. Jag gillar höga farter i bilen, när det nästan går på den farliga gränsen att tappa det helt. Så det finns en bra anledning för Dennis att putsa backspeglarna här.

Knutstorp är kul men den är lite svår. Var ju dock kvaltvåa i båda racen 2020, så kanske det kan bli en start på första parkett.

Det blir såklart en jakt på Dennis Strandberg som ligger i toppen av tabellen just nu. Har du några ess i rockärmen att dra fram mot slutet av säsongen för att rycka ikapp och förbi?
-Jakten på Dennis är viktig men inte helt enkel. Han har säkert 80% mer timmar i tävlingsbilar än mig. Men han går säkert att ta sig förbi, jag har ju snabbaste varv i 4 heat så det finns fart. Får vi några regnheat till så ligger det färska regndäck som vill åka om honom!!

Vi tackar Conny för pratstunden och önskar honom lycka till i jakten på Dennis Strandberg i tabelltoppen!

Text: Christer Hägglund
Foto: Oscar Malmlund

Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,220FansGilla
550FöljareFölj
78PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna