5 C
Sundsvall
torsdag, oktober 24, 2024

Dags för Drift Masters första deltävling i Sverige

Nu på fredag och lördag är det äntligen dags för Europas häftigaste driftingserie att komma till Sverige, när den stora cirkusen intar Drivecenter Arena i Fällfors.

Fällfors är en av Flygvapnets gamla flygbaser och ligger mellan Skellefteå och Piteå, några mil in i landet. Platsen har under de senaste åren omvandlats till det som idag är en av Sveriges absolut mest intressanta platser för motorsport. STCC har besökt banan under några år nu, och det har körts en del annan motorsport, men faktiskt inte jättemycket drifting.

DMEC har nu kört två deltävlingar hittills i år, en på Mondello Park på Irland och en på PS Racing Center i Greinbach, Österrike. Piotr Wiecek vann den första och Conor Shanahan den andra, och dessa herrar toppar därmed tabellen inför helgen, före mångfaldige mästaren James Deane och Conors storebror Jack Shanahan. Femma är Tor Arne Kvia från Norge. Av våra svenska förare hade många förhinder på Mondello, men kom med besked tillbaka till Greinbach där alla sex kvalade in i 32-stegen. Mest framgångsrik var Felix Lindvall som gick vidare till topp 16, där han pressade serieledaren Piotr Wiecek till en One More Time, men tyvärr blev utslagen. Just nu är Christian Erlandsson bäst av svenskarna med en 21:a plats, före Felix Lindvall på en 23:e, Joakim Andersson 31:a, Victor Joensuu 38:a, Pontus Hartman 41:a och Linus Joensuu 44:a.

Förutom dessa ordinarie förare så kommer det, som brukligt är, att vara en räcka wildcards som kastas in i leken för att skapa lite oreda och därmed spänning. I vårt svenska fall är det sju svenska och två finska förare:

David Skogsby
Rutinerad fd svensk mästare som kommit tillbaka efter flera års frånvaro från tävlingsdrifting. Hängiven SIM-driftare som lär ha kört banan i Fällfors många gånger innan det nu blir dags att möta på verkligt motstånd. Kör en Nissan S14.

Andreas Lilja
Börjar ha varit med några år nu, men tillhör den generation som kom fram under boomen 2017-2018. Kör en Toyota Supra med gott om effekt och som låter pangpang. En mycket publikfriande körstil talar till Liljas fördel.

Mikael Johansson
Svensk mästare 2016, mästare i GDS 2017 och förlorade förra årets SM med ett fåtal poäng. En hungrig tuffing från västkusten som inte räds något motstånd. Kör en BMW E46:a med ilsket antilaggsystem på Toyota 2JZ:an under huven. Jag har väntat några år på att få se Mikael mäta sig med europatoppen.

Philip Ågren
En mycket intressant ung förare med bra backning och ordning och reda i teamet, som jag tror kommer att gå långt. Det känns som att det här är Philips sätt att känna på tuffare motstånd och jag ser det inte alls som osannolikt att en framgång här kan leda till en större satsning framöver. Kör en Nissan S13 med V8.

Mathias Johansson
Vår senaste svenske mästare, killen som knappt kört en SM-säsong utan att ha en gipsad hand minst halva säsongen. Ett norrländskt lugn och en lite längre frisyr som döljer några av de största hornen inom svensk drifting. När Mathias fäller ner så håller han stumt hela vägen. Jag vet inte om han byggt om den nu, men för ett par år sedan var handbromsen på hans Nissan S14 fortfarande original och enligt Mathias själv inte något man använder när man kör. Ordnade förra året till en komponent som saknades när han plockade ihop ett bra och hängivet team runt omkring sig.

Jimmy Gustafsson
En till lugn norrlänning som kan överraska när han hamnar bakom ratten. Tyvärr har Jimmy haft lite gremlins i bilen som gjort att han inte alltid fått visa sig från sin bästa sida. Kör en Toyota GT86:a som har en BMW-motor under huven. Som boende i Piteå är Jimmy hemmaförare på Fällfors och kommer säkert att ha starkt stöd av publiken.

Jim Olofsson
Rutinerad från bland annat SM och GDS. Körde hela DMEC säsongen 2018 och ställer nu upp med samma bil. Att Jim har det som krävs tror jag inte att någon tvivlar på, men det jag funderar på är om bilen räcker till? Det har varit en ganska kraftig utveckling på bilarna sedan säsongen 2018, där motoreffekter och framförallt väghållning och däck utvecklats mycket. Jim är en publikfavorit och kommer säkert att bjuda på halsbrytande chaseåk.

Juha Pöytälaakso
Finländare som kört flera hela säsonger i DMEC och som har det som krävs för att gå långt i tävlingen. Har kört BMW länge och har inte sällan haft två likadana bilar med sig till tävlingarna.

Ville Kaukonen
En för mig okänd förare som det ska bli riktigt roligt att se. Kör en Nissan S14 med en uppseendeväckande livery.

Som ni ser är det ett gäng med riktigt kompetenta förare som ska försöka slå sig in i den redan stentuffa konkurrensen.

Från Motorsportmagasinet kommer Dennis Flink, Robban Strandberg och jag att finnas på plats i Fällfors. Vi kommer att leverera texter, bilder och minst en liveinspelad podd under helgen. Se till att följa oss på alla kanaler så går ni inte miste om något material. Har ni chansen ska ni givetvis ta er upp till Fällfors och bevittna detta på plats. Det är inte mycket inom den här sporten som går upp emot Drift Masters, så det är värt en liten resa.

Text: Christer Hägglund
Foto: Dennis Flink, Göran Röjhagen, Robban Strandberg

Följ oss gärna

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna