5 C
Sundsvall
torsdag, oktober 24, 2024

Deltävling 3 i Timeattacknu.se gästar Falkenberg i helgen

Den 30-31 Juli så kommer det vara full fart på Falkensbergs Racingbana, då gästas den av Timeattacknu.se, det är dags för deltävling 3 i serien.

Som sagt, Timeattacknu.se serien fortsätter, denna gång på den snabba men tekniska banan i Falkenberg, detta är faktiskt seriens första gång på Falkenberg.

Innan vi tittar på banan så har helgen två delar, dels en testdag för de som vill köra – utan att vara med i själva tävlingen, under denna dag så passar många på att testa sina setups också så det finns många duktiga förare på banan som faktiskt, utan att de själva egentligen vet om det ger Er som bara vill testa möjligheten, att kolla in linjer och annat som erfarna förare använder.

Du kan även köra som Wildcard men då vara utom serietävlingen, men att köra som wildcard ger dig ett kvitto på vart du är fartmässigt i den klass som du väljer.

Banan då, denna bana är ny för Timeattacknu.se serien, hur många av de som kör i serien har tävlat på denna snabba bana? Det vet inte vi, men det ska bli intressant att se vilka varvtider som förarna kommer köra in på.

Falkenbergs historia: Falkenbergs Motorbana är en 1 843 meter lång racerbana belägen vid Bergagård, en småort i Ljungby. Omkring en mil öster om Falkenberg. Banan byggdes och invigdes 1967, som ersättning för Skreabanan, och anordnar varje år det så kallade Västkustloppet. Det första racet kördes på banan den 5 augusti 1967, då Reine Wissell vann formel 3-loppet.

Banan användes mellan 1996 och 2011 till Swedish Touring Car Championship (sista året Scandinavian Touring Car Championship), men till säsongen 2012 lämnade STCC banan och det nystartade Elitserien i Racing tog över. Under 2011 hade evenemanget tävlat på banan under namnet Swedish Racing League. Sedan 2013 är STCC tillbaka.

År 2004 anlades en chikan, vilket innebär att första kurvan nu går höger-vänster-höger istället för det tidigare vänster-höger. Banan är Sveriges snabbaste, sett till medelhastighet.

Hela banan går ut på att ta med sig farten kurva efter kurva, varv efter varv. Ett av många intressanta partier är Nyhemskurvan, där man ska bromsa och svänga höger i en kort uppförsbacke, här får bilen plötsligt grymt grepp, tack vare att den trycks ner hårt mot banan. Efter uppförsbacken gäller det att hålla höger inför det snabba esset, slarvar du med det kommer du få slut på asfalt.

Så deltagarna i serien kommer till en bana som har hög hastighet och detta skapar möjligheter för alla klasser, men vem kommer att utnyttja bilens fulla kapacitet och sätta bästa tiden i sin klass, inte bara sätta bästa tiden, utan sätta den också när det gäller i finalen!

Vi kommer att följa helgens händelser, gör det du också!

Text: Henrik Andersson
Bild: Oscar Malmlund

Följ oss gärna

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna