12 C
Sundsvall
fredag, maj 20, 2022

Erik Olsson: ”Skottsäkra K20A2 motorn som skriker till 8250 RPM”

Erik Olsson som efter ett uppehåll i Timeattacknu serien, är tillbaka i tävlingarna och kommer jobba hårt med sin Honda Civic Type R i klassen Club Go!.

Erik Olsson är inte klar på långa vägar, vare sig med bilen eller sin utveckling och jagande av bättre varvtider. Vi tog kontakt mer Erik för att kolla lite med han inför säsongen 2022. Men vi början med grunden tycker jag, vem är Erik och hur kom han in i Timeattackvärlden?

– Namnet är Erik Olsson och är 28 år. Jobbar just nu i en IT-servicedesk i ett kommunhus. Bor i en lägenhet nära backaplan så ett eget garage med lyft är omöjligt jämfört med andra haha. På fritiden blir det alldeles för mycket datorspel, köpa och sälja pokemonkort, brädspel med polarna och gymma o tennis så mycket som möjligt. Hur det hela började med timeattack var lite en av slump. När jag köpte bilen under 2017 tänkte jag bara ha den under sommaren och sedan sälja. Blev senare av en kombo att jag inte kunde hitta en köpare och ville inte släppa den så jag behöll bilen. Under 2018 så körde jag min första bandag, tanken var att jag skulle köra denna dag ihop med en person som bodde i närheten av Mantorp. Nu blev det inte så utan jag körde själv och upplevde en av de roligaste dagarna i mitt liv. Efter det blev jag besatt av TimeattackNUs videos som de la upp gällande deras tävlingar, måste ha sett varje video minst 10 gånger och efter det var jag tvungen att anmäla mig.

Hur är känslan från förra säsongen?

– Min andra säsong var under 2020 som var den senaste, jag hade lyckas fixa broms och yttre styrleds problemen från 2019, men inför 2020 började jag nå gränsen för gatdäcken och ha allmänt för lite körtid. Halva dagen spenderades med att försöka hitta gränserna igen, och sedan blev det för lite tid att hitta det perfekta varvet. Mycket av 2020 var alltså att man åkte iväg från racingbanan tänkandes på vad man kunde ha gjort bättre och känslan inför året är numera att få revansch.

Berätta lite om bilen du kör?

– Jag kör en Honda Civic Type R EP3, 200 hästar med den skottsäkra K20A2 motorn som skriker ändå fram till 8250 RPM. Sedan är det en liten hatchback så den väger något mindre än en vanlig bil, vilket är något underskattat om du frågar mig. Mycket av pengarna och tiden har gått till att den ska bli så bra som möjligt i kurvorna och även att den fortsätter vara driftsäker. Motorn kommer nog vara det sista jag kommer att uppgradera. Har endast denna bilen så om den går sönder på banan. Då kommer jag inte hem haha.

Vilken klass kommer du köra denna säsong?

– Jag kommer att köra i den helt nya Club Go! klassen. Körde i Club innan men om man kollar på bilarna och resultaten, så passade min bil verkligen inte in där. Blev något utklassad helt enkelt när det fanns bilar som tex. BMW M3 och Porsche i samma klass. Club Go! kommer vara mer för bilar som har under 250 hästkrafter, och kommer vara baserat på VIKT/EFFEKT. Bilar som min får köra med R-däck medans de med lägre VIKT/EFFEKT får använda gatdäck. Perfekt klass för de som vill testa TimeattackNU för första gången och som kanske inte har den snabbaste bilen.

Gör du några uppgradering på bilen i vinter?

– Kommer bli lite uppgraderingar om några veckor. Gör en renovering av kopplingen, byter alla motorkuddar, installerar en oljebaffel som underlättar för oljepumpen. Hade tänkt att installera en LSD Diff för växellådan, men det var inte tillåtet enligt reglerna så det kommer bli mycket service och renovering innan säsongen.

Vilken målsättning har du inför säsongen?

– Nu när man har hamnat i en klass som passar min bil, så måste minst ett podium vara målet. Om jag lyckas med det kommer allting efter det bara vara en stor bonus. Sedan ska jag vara med på fler testdagar innan tävlingen, så jag kommer upp i fart ännu snabbare än innan. Sen ska man komma ihåg att ha otroligt roligt med, det får man inte glömma även om det är en tävling haha.

Din favoritbana?

– Ironiskt nog kommer vi inte köra på min favoritbana, och istället börja säsongen med den banan jag ogillar mest. Knutstorp Ring var den absolut roligaste banan, mycket upp och ner. Passade även min bil bra då det flöt på bra där. Kanske blir Falkenbergbanan favoriten, har sett några videos där ifrån och verkar sjukt spännande.

Gör du någon träning/simulatorkörning för att finslipa/förbättra din körteknik?

– Tack vare en simulator som heter Assetto Corsa och mods kunde jag köra en Civic Type R EP3 på Knutstorp Ring och Mantorp. Sedan via en annan simulator kan man köra på Falkenbergs Motorbana och Gelleråsen via Raceroom. Har hjälpt en hel del när det gäller vart man ska placera bilen och ungefär vart man ska bromsa. Sedan att faktiskt köra på en racingbana innan man åker dit ger otroligt mycket. Speciellt om man inte har kört på banan innan och känner sig osäker. Sim Racing Rekommenderas verkligen.

Vi tackar Erik för dessa svar, och vi passar såklart på att önska han lycka till i årets säsong i Timeattacknu.se

Text: Henrik Andersson
Bild: Timeattacknu.se

Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
90PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna