Under sommaren har helt nya VNMotorevent kört några rena driftingevent på Mittsverigebanan. Igår var det säsongsavslutning.
Det var en mycket familjär stämning på banan när vi från Motorsportmagasinet anlände. Bilarna var förvisso inte så många, men gänget bakom VNMotorevent har kört på under sommaren för att skapa ett bra event med bara körning, ingenting annat.
Bilarna var både kända och okända, bland annat Mikael Vestlunds Volvo 360 med en Saab turbomotor i, Robin Bryngelsson som kör den Nissan S13 som tidigare gick i Hedemora med Albert Ericsson bakom ratten. En mycket potent bil med en Audi V8 under huven.
Vi ställde några frågor till Thomas Sörensen från arrangörshåll.
Till att börja med Thomas, du åkte inte i bilen vi har varit vana att se dig i, en BMW E30?
-Nä precis, det blev en Volvo igen
Är du nöjd med första säsongen av era driftingevent?
-Vi är mycket nöjda med säsongen, trots att den har varit som den har varit med pandemier och restriktioner. Vi har haft ett mycket gott samarbete med ägarna av Mittsverigebanan och vi uppskattar till djupet av våra hjärtan att vi får hålla på med detta!
Det enda problemet vi har haft är att få dit förare. Vi har på alla sätt och vis försökt att marknadsföra oss, ändå tycks vi inte nå ut till folket, eller är driftingen på hobbynivå helt enkelt på väg att dö ut i Mellansverige?
Har ni fått feedback från förarna om saker att ändra eller förbättra?
-Den enda feedbacken vi fått har varit positiv, och igår på sista eventet provade vi att köra med ”led-puckar” i bilarna som kontrollerades från race-control istället för flaggvakter runt banan och det gick hem hos samtliga förare så det kommer vi att fortsätta med.
Kommer ni att köra vidare nästa säsong?
-Vi kommer att köra även nästa sommar, och går allt enligt plan så blir det några fler event än i sommar och förhoppningvis under några helgdagar så att lite mer långväga besökare kan komma och köra.
Vad var målet med sommarens event från er sida?
-Målet med allt har varit att just vi ”gräsrötter” och hobbyåkare ska få chansen att köra mycket och framförallt billigt. Drifting kostar, även på denna nivå och vi vill ge fler chansen och en inkörsport till sporten utan att man ska bli ruinerad på inträden, långa resor till och från banan osvosv. Vi finns i Sveriges mittpunkt ”isch” och det borde vara som bäddat för fler glada amatörer att hitta oss.
Kul att det satsas på bra och prisvärd körning för gräsrötterna, det behövs det också likväl som att driftingsverige har en fungerande tävlingsverksamhet.
Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund