Det blev ett händelserikt kval för svenskarna när DMEC-säsongen äntligen drog igång, en dag försenat, i Greinbach, Österrike.

Först ut var rookien Felix Lindvall, som visade sig vara helt respektlös mot det namnkunniga startfältet och drog till med en riktigt fin första runda som gav hela 84 poäng och ledning. Startar man tidigt är ledning kanske inget att höja jättemycket på ögonbrynen åt, men den här ledningen höll sig ända fram till att Axel Francois kom som 24:e förare och tog över ledningen högst tillfälligt. Andra rundan såg mycket fin ut när det gällde attack i körningen, men bedömarna ansåg att han missade linjen lite så det blev 73 poäng i andra. Totalt räckte det till en mycket fin nionde plats
Linus Joensuu gjorde ett ok första åk, som gav poäng på tavlan som oftast är det man är ute efter. 54 poäng var dock inget som garanterade en fortsättning. I andra satsade Linus hårt och kom ur spår och körde av en bit in i banan. Då på plats 32, vilket innebar en nervös väntan för att se om det räckte till topp 32. Tyvärr tog sig några förare in före honom, och han slutade på en 35:e plats.
Christian Erlandsson gjorde två stabila kvalåk, 69 poäng i första, 68 i andra. I det första var första halvan mycket bra medan andra halvan innehöll någon liten miss. Andra åket var precis spegelvänt, så hade delarna suttit ihop hade det blivit en riktigt bra poäng. Men stabiliteten i två åk och att gott och väl kvala in är ett bra resultat för Christian, som länge låg på en sextonde plats men till slut kom in på en 21:a.
Den som hade den tuffaste dagen av svenskarna var Victor Joensuu. Efter en krasch i sista träningspasset där bilen gick in i en mur, jobbade teamet stenhårt för att få den klar till kvalet. Man missade första rundan, men stod på startlinjen till den andra. Victor satsade hårt, men något hände med styrservon och Victor gick ut i gruset mellan zon 1 och 2.
Kvaletta blev vår nordiske vän, norrmannen Tor Arne Kvia, som men en riktigt fin runda lyckades få 97 poäng. Att Tor Arne var on fire visade sig också vid målgången, då avgaserna tände eld på gummirester i bakre hjulhuset, vilket gav en riktigt effektfull brand. Efter sitt andra kvalåk drabbades även Jack Shanahan av en brand, detta dock i motorutrymmet, vilket ledde till att han fick dra brandsläckningssystemet. Återstår att se om man hinner få ordning på det till elimineringen eller om kvaltvåan inte kommer till start.
En annan som haft en händelserik helg hittills är Grzegorz Hypki. Han blåste en motor under fredagen, lyckades köpa en ny lokalt som man satte in i bilen under natten. Imorse åkte man iväg och mappade den, och hade då lagt in restiden tillbaka till banan i beräkningen. Mitt under dynosessionen fick man avbryta, lasta bilen och åka tillbaka till banan. Hypki hann komma på plats, och med delvis mappad motor och ingen träning alls la han en 70-poängs runda. Imponerande.
Resultat
- Tor Arne Kvia 97
- Jack Shanahan 94
- Piotr Wiecek 93
- Adam Zalewski 92
- Benediktas Cirba 92
- Axel Francois 91
- Oliver Randalu 89
- Conor Shanahan 87
- Felix Lindvall 84
- Dmitriy Illiuk 83
- Marco Zakuril 80
- Stavros Grillis 80
- Clemens Kauderer 80
- Calin Ciortan 79
- Max Cotton 74
- Juha Rintanen 73
- Pawel Borkowski 72
- Diogo Correia 72
- Grzegorz Hypki 70
- Nodo Kodua 70
- Christan Erlandsson 69
- Krzysztof Romanowski 68
- Manuel Vacca 68
- Michal Reichert 68
- Mikkel Overgaard 67
- Mevlud Meladze 67
- Norbert Zamecz 66
- Christopher Böhm 65
- Gediminas Ivanauskas 64
- Johannes Hountondji 63
- Mikolaj Zakrzewski 60
- Gregor Kavalir 59
- Max Heidrich 58
- Alexandre Strano 55
- Linus Joensuu 54
- Elias Hountondji 53
- Milos Djordjevic 52
- Rostyslav Rarahovkyi 49
- Piotr Kozlowski 47
- Adam Nagy 45
- Sebastian Szymanski 37
- Örjan Nilsen 0
- Victor Joensuu 0
- Max Miller 0
- Kevin Piskolty 0
- Daniel Brandner 0
I topp 32 får Felix Lindvall möta Michal Reichert och Christian Erlandsson får möta Stavros Grillis.
Text: Christer Hägglund
Foto: Dennis Flink