5 C
Sundsvall
torsdag, oktober 24, 2024

Gatebil Swedish Drift Series blir Gatebil Scandinavian Drift Series 2023!

Efter bara ett år under namnet Gatebil Swedish Drift Series kommer serien under kommande säsong att byta skepnad och bli en skandinavisk serie.

Topptrion i årets Gatebil Swedish Drift Series

Inför säsongen 2022 bytte promotorn till det svenska driftingmästerskapet Gatebil namn på serien till Gatebil Swedish Drift Series. Orsaken var att man själv ville äga rättigheterna till det varumärke man satsade stora pengar på att marknadsföra. Men nu blir det, efter endast ett år, ett namnbyte igen och även en tydlig riktningsförändring.

Det nya namnet är Gatebil Scandinavian Drift Series och man tar därmed steget från att vara en nationell serie i Sverige till att bli en nordisk serie. Tävlingarna kommer att köras i två länder till en början och förhoppningarna är att förarna kommer att komma ifrån fyra av de nordiska länderna; Sverige, Norge, Danmark och Finland. I och med detta kommer serien inte längre att utgöra nationell mästerskapsserie i Sverige.

Säsongen 2023 börjar med Bilsport Performance & Custom motor show i Jönköping. Påsksladden, som under de flesta åren den arrangerats sedan 2014, varit en ren showtävling, är sett till publiksiffran, en av de största driftingtävlingarna i Norden.

Därefter är det dags för Gatebilfestivalen på Vålerbanen i Norge. Våler är, enligt mitt tycke, en lite underskattad lillebror i Gatebilfamiljen, i skuggan av Rudskogen och Mantorp Park.

Deltävling 3 kommer att gå på Gatebilfestivalen på Rudskogen i augusti. Rudskogen är en favoritbana bland många förare och det finns ett antal olika bansträckningar som kan användas.

Säsongsavslutning och seriefinal blir på Mantorp Park på Gatebilfestivalen där i september.

Det finns stora möjligheter med serieupplägget, men också en del utmaningar. Utmaningarna, som jag ser det, är att tre av fyra tävlingar går på Gatebilfestivaler. Vi vet av erfarenhet att träningstiden är extremt begränsad under dessa festivaler, då det är många som ska samsas om bantid, och vi vet också att det är behäftat med ganska omfattande kostnader att besöka festivalen. Seriearrangören kan givetvis styra det här genom att ge förarna i serien rabatt på kostnaden. Att serien tappar statusen som nationellt mästerskap är såklart också en utmaning, då det alltid kommer att finnas ett intresse bland förare att bli svensk mästare.

Möjligheterna som jag ser är att vi återigen får en serie där vi kan låta toppen av förare i de nordiska länderna mötas och få bra sparring inför satsningar i exempelvis DMEC eller varför inte Formula Drift. Tävlingarna kommer att köras på event med bra publiksiffror och ett område där SDS-gänget har tagit stora kliv framåt är livestream. Tanken är, enligt de uppgifter vi fått, att fortsätta med ett liknande upplägg som funnits i årets upplaga av SDS. Kommer detta att locka sponsorer och samarbetspartners till serien och till förarna? Det återstår att se. Att hitta partners som vill synas på en nordisk marknad är inte riktigt samma sak som att hitta sådana som vill synas på en nationell marknad.

Vi ser mycket fram emot premiären i Gatebil Scandiavian Drift Series på Elmia i påsk!

Text: Christer Hägglund
Foto: Robban Strandberg

Följ oss gärna

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna