André Krutrök och hustrun Jeanethe har synts på stora driftingevent runt om i Norden, som Bimmers of Sweden, E30 Meet och Sommertreff på Arctic Cirle Raceway. Men nu siktar man in sig på nya mål: timeattack!
Varför bytet till timeattack?
-Bra fråga… det är ju inte så att jag helt plötsligt slutat att gilla drifting, det är nog mer tillfälligheter som gjort att det blev ett byte… Jag har fått testa en del bekantas timeattackbilar på bland annat Arctic Circle Raceway och Mittsverigebanan men det var nog speciellt på ACR som jag fick en liten aha-upplevelse, något nytt som ändå har många likheter med driftingen tex att man inte ska vara rädd för bilen och att både TA och drifting handlar om precisionskörning. Sen kommer tävlingsdelen in… jag har ju aldrig tävlat på “riktigt” i drifting annat än en del “bredsladdentävlingar” dels för att jag inte har trott att jag är en tävlingsmänniska, men även för att bilen inte har varit byggd för tävling och att jag inte vågat ta det steget. Sedan visade det sig att jag visst är en tävlingsmänniska, rätt mycket dessutom.
Vilken klass kommer du att köra i?
-Jag kommer att köra i Club Challenge i Nordic Timeattack serien då Yarisen passar in perfekt där.
Ja, du har valt en GR Yaris från Toyota att tävla med. Vad ser du för kvaliteter i den bilen som gör att du valde den?
-Lite tillfälligheter även här. Jag hade faktiskt lite halvdålig koll på GR Yaris ända tills att en massa Youtubers började lägga ut recensioner där de höjde bilen till skyarna, samtidigt som handlarna började få in lite demobilar, och vi besökte den lokala Toyotahandlaren i Piteå, Bilinorr, på Black Friday 2020. Tror vi körde typ 2 mil innan vi insåg att det här är bilen vi ska ha! Det blev en beställning genom säljaren Larz Sandberg inom 1 timme efter det att vi satt oss i bilen första gången. Sen har Toyota i Piteå lånat ut deras demobil ett flertal gånger medans vi väntat på våran så att vi har fått känna på den på riktigt. Och vilken bil, superkul även helt standard, 3-cyl 261hk, lätt, ställbar fyrhjulsdrift, grymma bromsar och så ser den ju riktigt frän ut också!
Hur mycket har den modifierats?
-Det första som gjordes redan samma dag som vi fick hem den var att programmera bort fakemotorljudet som kommer ur bilens högtalare, haha. Största fokuset har lagts på väghållningen där vi kör med ett kitt som Wiborg Engineering tagit fram, ett riktigt bra banpaket med MCA Suspension Australia fjädring tillsammans med deras egna rörbärarmar som har förbättrad geometri samt diverse stag för att kunna justera hjulvinklarna. Vi kör med deras hjulvinklar samt att bilen är cornerweightad.
Bromsarna är riktigt bra standard med 4-kolvsok och 360mm skivor, men vi har bytt till Carbotech bromsbelägg, stålomspunna slangar, Castrol racing-bromsvätska och ett bromskylningskitt, samt luftstyrning för kylning av bakdiffen från HRNSHN-Racing i Tyskland.
Wiborg är även Europadistrubitör för König fälgar (Racingwheels.eu) så vi kör på deras superlätta Hypergram, en uppsättning i 8,5×18″ med 255/35 18″ och en i 9,5×18″ med 265/35 18″ runtom. Även Yokohama A052 semislicksen är från Wiborg Engineering i ett samarbete tillsammans med Däckia i Piteå.
På träningar och trackdays kommer vi att köra 265/35 18″ Sailun R01Sport Semislicks som vi har ett 40-tal liggandes av från driftingen. Vi ska sälja av ett gäng av dessa då vi inte lär behöva 40 stycken…
På Kinnekulle i höstas så skulle jag egentligen ha tävlat på Nankang AR1 men åkte på en punktering på lördagens träning/trackday… jag fick lära mig att man tydligen ska korsbyta däcken efter ett par stint, inte som i driftingen där man är van att byta bakdäcken efter varje sväng ut och i princip aldrig behöver bry sig om framdäcken… 😂
Då jag inte hade några extra däck med så trodde jag att det var färdigkört redan innan tävlingsdagen, men då kom Pelle Lindqvist, från Bjurholm, som kör en Mazda RX7, fram och erbjöd mig att låna hans hjul om de skulle passa på Yarisen, och de visade sig passa perfekt! Det satt Yokohama A052 på fälgarna och jäklar vilket däck, som dag och natt mot AR1, så det var nog meningen att jag skulle få punktering för annars hade jag inte fått testa detta grymma däck! Pelle räddade verkligen min helg, tusen tack till honom!
Invändigt så sitter det 2st Recaro Pole position skalstolar och det är på G en Heigo halvbur samt 6p-bäten. Baksätet är bortplockat och ersatt med ett Stern Performance rear seat delete kit. Det är monterat ett höjningskit till växelspakstället. Vi kör med ett 2kg lättviktsbatteri från Tyska Liteblox, 17kg lättare än originalbatteriet.
Vi har även installerat en manick som gör att bilen automatiskt startar med laneassist avslaget, ESP helt av, automatisk revmatching på, och Sportläge på fyrhjulsdriften vilket ger 30/70 drivning fram/bak. Så slipper man trycka på femtielva knappar innan man ska ut på banan!
Motormässigt så sitter det ett Eventuri insugningskit, komplett MG-motorsport avgassystem från turbon i titan med en WRC racekatalysator (ca 14kg för hela systemet)
En box från DTUK lurar upp laddtrycket lite så ska vara runt 330hk totalt. Oljekylarkit från Rötheli racing i Schweiz då det inte sitter någon oljekylare original.
Vad var det svåraste med modifieringen? Vet att ni hade problem med att avgassystemet var på rymmen ett tag, t ex.
-Det svåraste har väl egentligen varit att bilen är så ny på marknaden så att man har fått vänta på att det ska komma ut rätt eftermarknadsprylar, samt leveranstider på dessa… Som du skriver så hade vi problem med att avgassystemet “försvann” i tomma intet då vi skulle göra lite ändringar på det hos tillverkarna i Polen… så fort det lämnade Sverige så var det spårlöst försvunnet i en dryg månad, men så helt plötsligt dök det upp hos MG-motorsport efter 6 veckor på väg… tur att vi var ute i god tid!
Är bilen klar inför premiären?
-Bilen är i princip klar… vi väntar på halvburen samt att bälten är oinköpta, dock inget som det hänger på. Jag körde med originalstolar och bälten på Kinnekulle där jag kom tvåa 0,161s efter vinnaren. Jag har gjort en första service efter “inkörning” (140mil) och bytt olja i motor, växellåda/framdiff, fördelningslåda och bakdiff. Oljor och servicedetaljer sponsras av Bilinorr Toyota i Piteå. Vi ska se över hjulinställning/cornerweight samt köra en shakedown för att se så att allt lirar och känns bra, sen är bil och förare laddade till 110% för en Timeattacksäsong!
Du har varit aktiv inom drifting i ett antal år och testade TA lite förra säsongen. Ser du några likheter och skillnader mellan att vara aktiv inom dessa båda, förhållandevis unga, sportgrenar?
-Likheterna är väl att för att köra riktigt snabbt så får man inte fega eller vara rädd för bilen samt att gemenskapen inom både TA och driftingen är en stor del av grejen, man har lärt känna så många fina människor genom åren på banorna. Skillnaden är nog mest spårvalen och bromspunkter, eller frånvaron av bromspunkter i driftingen, men det går snabbare på sladd än många tror, dock långt ifrån optimalt om man vill sätta snabbaste tid… Adrenalinpåslaget är dock detsamma!
Man har som i driftingen även spotters i TA (vilket var nytt för mig) som håller koll på vad konkurrenterna sätter för tider och kommunicerar detta till föraren så att man får koll på om man måste ta i lite till…
Nordic Time Attack kommer att köra på Gelleråsen, Drivecenter Arena, Mittsverigebanan, Kinnekulle Ring och Ring Knutstorp från juni till oktober. Hur ser du på tävlingskalendern?
-En rätt optimal fördelning av banor och riktigt skoj att det körs över i princip hela landet, mer lika för alla då, samt att fler får chansen att prova på Timeattack! Grymt roligt att få tävla på hemmaplan på Drivecenter Arena i Fällfors, en anläggning som har allt inklusive ett eget hotell och många kommer nog att tappa hakan när man får se anläggningen!
Om det är några banor som jag har på önskelistan så är det Arctic Circle Raceway (ACR) och Rudskogen i Norge. NTA har kört på Rudskogen något år. ACR är magisk!
Bra med tid mellan tävlingarna?
-Ja, det tycker jag absolut, det är semesteruppehåll mellan Drivecenter Arena i juni och Mittsverigebanan i augusti tex. och bra fördelat över säsongen i övrigt. Sen så är det ju alltid lite klurande med att lösa ledighet då jag jobbar varannan vecka och i år skulle jag egentligen behöva 7 veckors semester… men det brukar lösa sig!
Det är ganska långa resor från Piteå. Hur ser du på det?
-Själva resandet i sig är inga större problem, jag kör 1000mil per månad i mitt jobb som lastbilschaufför så jag är van, plus att då man bor i de norra delarna så är det oftast långt vart än man ska… det stora bekymret är bränslepriserna som är den enskilt största kostnaden. Vi har budgeterat för ca 60.000kr enbart för transporterna till och från tävlingarna och jag upplever att det är svårt att få sponsring på framförallt bränsle i dagens “gröna” omställningstider… Men det ska nog lösa sig tänker jag!
Är du nöjd med vilka banor det är?
-Ja, helt klart nöjd, jag har kört på Drivecenter Arena, Mittsverigebanan och Kinnekulle ring i verkligheten samt Gelleråsen och Ring Knutstorp i simulatorn.
Har du någon favoritbana av dessa? Någon annan favoritbana? För racing eller drifting.
-Favoritbanan i kalendern är nog Kinnekulle ring, men även Gelleråsen, som jag dock bara kört i simulatorn än så länge. Men jag gillar nog de flesta banorna egentligen, som alla har sina roliga partier. Inom driftingen så skulle jag säga Rudskogen och ACR utan att tveka!
En bana som jag ser mycket fram emot är Nürburgrings GP-slinga som vi ska köra på European timeattack masters final sent i höst! Inofficiella EM i timeattack.
Vad är målsättningen med deltagandet i serien?
-Jag ska inte sticka under stol med att målsättningen är att stå överst på pallen, men även att bli en bättre förare, samt att i förlängningen få testköra för något racingteam, det är en dröm som vuxit sig starkare på sista tiden, eller varför inte testförare åt någon sportbilstillverkare?! Jag är öppen för alla förslag! Ett annat mål är att vara snabbaste GR Yaris i Sverige oavsett trimningsgrad…
Vilka kommer att ingå i teamet?
-Det är som det alltid har varit jag och frugan, Jeanethe, och nu även den franska bulldoggen Krut! Jeanethe kommer att vara spotter, jag kör och skruvar och Krut kör hundtricket! Vi har även gjort klart med en fotograf, Per Lagergren photo, som kommer att följa oss hela timeattacksäsongen!
Såg att du lagt ut M3:an till försäljning. Är driftingkarriären helt över?
-Allt har väl sin tid och det kommer inte att finnas så mycket tid över för driftingen, åtminstone inte med egen bil, sen så vore det fint att få in pengarna som skulle lösa mycket ekonomiskt. Vi investerade bland annat i en professionell Simrig /simulator i slutet av 2021 som det kanske inte riktigt fanns plats för i budgeten… Men den var ändå värd varje krona. Man kan säga att driftingen lagts på hyllan tills tillfälle ges…
Angående Simulatorn så kör jag någon timma i princip varje dag på mina ledigveckor, har fått ihop 120h sedan början av december och jag tycker att det är grymt bra träning, samt att dagens spel/simulatorer är väldigt nära verkligheten. Jag kör mest Racerooms leaderboard (typ timeattack) där jag är bland de snabbaste i världen på de banor och bilar som jag har fokuserat på, vilket är mycket Porsche. På Algarve/Portimao är jag snabbare än IRL-tiden som Kévin Estre satt 2021 i en Porsche 991 RSR GTE. Med likadan bil då förstås.
Sen så har Raceroom många av de svenska banorna! (Knutstorp, Anderstorp, Falkenberg, Gelleråsen, Mantorp Park och förhoppningsvis Drivecenter Arena inom en snar framtid)
Timeattacknu kör ju en virituell timeattackserie som jag har tittat på, men datumen passar tyvärr dåligt in för mig då jag jobbar på de flesta tillfällen det är tävling.
Har du något du vill säga som avslutning?
-Vi vill rikta ett stort tack till våra sponsorer och samarbetspartners, utan dessa vore detta inte möjligt.
Däckia Piteå som har varit med och stöttat oss sedan dag ett, grymt bra service och hjälp!
Tershine som förser oss med alla toppklass bilvårdsprodukter som vi kan tänkas behöva, dessutom helt utan skadliga ämnen! #Teamtershine
Wiborg Engineering som fixar fram det mesta som kan tänkas behövas i motorsporten samt är riktigt kluriga då det gäller väghållning och aero.
Bilinorr Toyota Piteå
Per Lagergren photo, foto och actionbilder
Wrapyourcar.se som designat och monterat liveryn/folien på bilen samt kommer att göra lite nya loggor etc inför säsongen.
MG Motorsport i Polen som byggt vårat titanavgassystem efter önskemål.
Liteblox lightweight racing batteries
Puretech Sweden, huvgälar och grym kundservice.
Stern performance parts, RSDK
HRNSHN-Racing, broms och diffkylning.
DTUK Performance, new maps.
Drivecenter Arena
Mittsverigebanan
Toyota – ett samarbete under uppbyggnad.
Motorsportmagasinet önskar André och teamet lycka till och vi kommer såklart att hålla koll på NTA-serien även i år.
Text: Christer Hägglund
Foto: Per Lagergren, André Krutrök