5 C
Sundsvall
torsdag, oktober 24, 2024

Johan Hwasser: “Satsningen i ProStreet är ett långsiktigt projekt”

Johan Hwasser kommer från en stark tredje plats förra säsongen. Häng med och läs om vad han planerar.

Som sagt, han avslutade förra säsongen med en stark tredje plats i Club Challenge. En placering som han själv säger kunde vara bättre, men tyvärr så fick Johan inte till körningen som han ville. En bra placering i en tuff och vass Club Challenge klass, vi passade på och prata lite med Johan för att se vad som planeras inför 2022.

Berätta lite om dig själv och hur du började med Timeattack.

– Johan Hwasser, 60 år, Bor i Lund
Yrke: Hovslagare
Fritiden: Team Hwasser Racing

Jag har alltid gillat ett aktivt liv med lite adrenalinpåslag. Så efter många år med hästar och fälttävlan, så tog jag upp ett gammalt intresse för teknik och bilar. Gillar att skruva och lägger mycket tid i verkstaden.
Jag har ingen bakgrund inom banracing och kände mig obekväm att börja med racing, så det blev Timeattack i stället. Ett trevligt sätt att lära känna sin bil och utveckla sina färdigheter som förare. Jag började med Club-klassen och efter serieseger 2018 blev jag uppflyttad till Club Challenge.

Hur är känslan från förra säsongen?

– Det kändes ändå rätt okej med en 3:e plats i Club Challenge. På pappret fanns chans på bättre placering, men jag fick inte till det bättre. En populär klass med hård konkurrens och motoreffekt upp till 450 Hk.

Berätta lite om bilen som du kör?

– Jag kör en turbokonverterad Lotus Exige från 2006 med 1,8 liters motor på 440 Hk. Bilen är ett pågående projekt och utvecklas från tävling till tävling.
Att köra en bil med låg vikt är mitt koncept.

Vilken klass kommer du köra 2022?

– Efter tre år i Club Challenge känns det som man vill vidare, så i år blir det Pro Street i stället. Här är det tillåtet med mer aerodynamik och effekter upp till 650 Hk.

Har det skett några uppgraderingar på din bil under vintern?

– Jo, det har varit en lång lista med både stort och smått.
Det har framför allt varit fokus på att kunna hantera högre g-krafter. En större splitter, canards, större vinge och översyn av stötdämpare och fjäderkonstanter.
Jag har också bytt växellåda och drivaxlar för att klara högre effekt.
Har också försökt banta bort några kilo med plastrutor i dörrarna och en lättad motorhuv.

Målsättning på kommande säsong?

– Satsningen i ProStreet är ett långsiktigt projekt. Räknar inte med några pallplatser detta året utan kommer att fokusera på att få balans och körbarhet i bilen. Funkar det så lägger jag på mer effekt till nästa säsong.
Kommer jag med bland topp-10, så är jag jätteglad.

Vilken är din favoritbana?

– Min favoritbana är Ring Knutstorp. Det är min hemmabana.
Tyvärr är den inte med i tävlingsserien längre, vilket jag beklagar.

Gör du någon träning/simulatorkörning för att finslipa/förbättra din körteknik?

– Jag kör lite Race Room Racing på de svenska banorna. Ett bra sätt att läsa in sig och slipa lite teknik. Det ersätter inte träning på banan men kan vara ett bra komplement.

Ska bli intressant att se hur Johan Hwasser med sin Lotus Exige kan hävda sig i den värre klassen ProStreet. Vi önskar han såklart varmt lycka till!

Text: Henrik Andersson
Bild: Oscar Malmlund

Följ oss gärna

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna