16 C
Sundsvall
onsdag, augusti 4, 2021

Kändistätt på Sturup på lördagen

Att Sturup är en populär bana för driftare vet vi sedan tidigare. Nu har det varit frikörning och vi var såklart där!

Oaktree Outlaws fanns på plats med ett par bilar, där Victor Bogdan och Alex Perc visade upp sina nya liveries. Ni som känner till Oaktree vet att det sitter mycket i stilen här, och att designen går igen på de olika bilarna.

Victor köpte sin Nissan S14 i höstas och har varit och förbättrat på lite olika ställen i den under vintern. Under huven sitter en SR20DET som vid senaste bänkningen lämnade 371 hästkrafter på hjulen vid 1,1 bars laddtryck.

Outlaw-kompisen Alex Perc kör en Nissan S13 som inte fått några större uppgraderingar sedan förra säsongen. Däremot har Alex bytt till Valino på däcksidan, och tyckte att det var riktigt bra bett i dem. Senare under dagen fick Alex lite problem med bussningar i styrväxeln och en spricka i grenröret, och avslutade med en mindre brand. Det var en oljeretur som gängat upp sig lite, men resultatet av branden verkar trots allt vara ganska begränsat och Alex är nöjd med dagen.

Paul Boye från Clueless Garage kom med en Nissan S13, som fått en hel del genomgånget och bytt på senare tid. Bur, nya bussningar och dropspindlar i bakvagnen, bland annat. Motorn är en CA18DET med turbo, intercooler och 3″ avgas hela vägen.

Även BMW fanns såklart representerade, där bland andra Isak Keynemo körde sin röda E46 330. Denna kärra har fått renoverad motor och nya bakskärmar under vintern, och Isak har även jobbat med setupen på bilen. Isak är nöjd med att bilen känns mer aggresiv än tidigare, men fick problem med servooljan på grund av värmen, sedan fick han också problem med sina coilovers och stötte ihop med en kompis under twinkörning. Motormässigt är det mycket original under huven på Isaks bil, med en M54B30 på runt 240 hk. Runt fälgarna sitter det 265/35/18 Valino Greeva 08D.

En äldre BMW E30 med Stoffe Jarbo bakom ratten fanns också på plats. Stoffe kör med den något ovanliga kombinationen med en SR20DET från Nissan i sin BMW. 397 hk ger den på bakhjulen ungefär och bilen gick bra för Stoffe frånsett en trasig styrled.

Oskar Bengtsson kör en vit Volvo med en Volvo T5 B5234T. I vinter har den bilen fått ett nytt motorblock då det gamla hade sprickor, och i samband med det även en ny Garret GTX3582R-turbo och bränslet är bytt till Goat Fuels E109R. Motorn styrs med ett ECU master black. Bakänden har byggts om i glasfiber, liksom framskärmar och sidorkjolar, något som Oskar tillverkar själv.

Förutom dessa kunde vi även se mediakändisar som Felix FE-media Erixon, Drift Masters- och NDC-föraren Mikkel Overgaard, Swedish Drift Championship-förarna Erik Kadikis och Mattias Bengtsson, med flera. Fd tävlingsföraren och numera framstående företagaren Rasmus Möller var också där, tillsammans med Michel Rayes. Men det återkommer vi till om någon dag!

Text: Christer Hägglund
Foto: Oscar Malmlund

Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

609FansGilla
550FöljareFölj
63PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna