-6 C
Sundsvall
måndag, november 29, 2021

Märkliga turer i fallet med Hultsfred Drifttrack

Som vi rapporterade häromdagen kommer Hultsfreds MK inte att få ett förnyat hyreskontrakt för området där Hultsfred Drifttrack ligger. Vi har grävt vidare i frågan.

Vi ringer upp Dan Edlund, ordförande i Hultsfred Airport, för att fråga om beslutet.

– Bakgrunden är att länsstyrelsen har inte godkänt den verksamheten där för att det är vattenskyddsområde.

Motorsportmagasinet hade, efter att tagit del av liknande uppgifter i lokaltidningen Dagens Vimmerby, haft kontakt med Länsstyrelsen i Kalmar län för att begära ut rapporten som ägarna hänvisar till och vi får svar via e-post av kommunikationschefen Christina Karlberg:

– Några sådana beslut som du och flygplatschefen hänvisar till finns inte. Det finns allmänna regler för motortrafik kring oljeutsläpp och liknande, men inte just för Hultsfreds flygplats.

När vi påtalar för Dan Edlund att Länsstyrelsen inte vill kännas vid ett sådant beslut svarar han:

– Jag har en skrivelse på det från dem.

På en fråga om vi kan få ta del av den, får vi till svar att den skrivelsen redan ska vara distribuerad till driftingen, något som tidigare ordföranden Richard Loord inte känner till.

– Nej, det är inget vi har fått, säger Richard Loord till Motorsportmagasinet.

– Dessutom kommer det att bli solcellspark här om något år, så då passar det ändå inte. Det är alltså två orsaker till beslutet, avslutar Dan Edlund samtalet innan han återgår till avloppsrensning.

En sak som ytterligare är förbryllande just i fallet med att det skulle vara ett beslut som grundar sig i miljö och säkerhet för vattentäkten är att det även i fortsättningen kommer att bedrivas flyg, annan motorsportverksamhet och tung trafikutbildning på anläggningen, vilka rimligen borde utgöra en minst lika stor risk för vattnet.

En förening med 400 medlemmar, från gräsrötter till elit, står från årsskiftet utan bana. Hultsfreds MK är den förening som har klart flest förare i mästerskapsserierna under Swedish Drift Championship och har, tillsammans med den uppskattade banan, hjälpt till att verkligen sätta småländska Hultsfred på kartan i motorsportsammanhang.

Vi har utan att lyckas sökt Hultsfreds kommunalråd Lars Rosander för en kommentar kring beslutet och vilken hjälp klubben kan räkna med från kommunen.

Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund

Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
83PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna