5 C
Sundsvall
torsdag, oktober 24, 2024

Oro för ökad buskörning i Hultsfred och Vimmerby

Beskedet att Hultsfred Drifttrack kommer att stängas efter säsongen möts med en oro för ökad buskörning i Hultsfred och grannkommunen Vimmerby.

Problemet finns även idag och leder ständigt till bommade parkeringar och friktion mellan ungdomarna och det som av dem uppfattas som det övriga samhället.

Linuz Eriksson är aktiv i Hultsfreds MK och är engagerad i frågan i olika debattforum.

Hur ser du på det här problemet?
-Jag brukar vara noga när jag diskuterar med folk att påpeka att vi inte sitter på lösningen, men att vi har ett bra alternativ, där man kan testa både sig själv och sin bil under säkra former. Vi uppmuntrar så många vi kan att komma ner och testa hos oss. Många blir kvar hos oss, men en del vill hellre vara kvar på parkeringen vid ICA.

Ser du som har god insyn i frågan att det finns en risk för att problemet blir värre när banan stängs?
-Ja, absolut, den risken ser jag som stor. Nu finns det inget alternativ kvar längre. Vill man leka är det i trafiken som gäller. Med risk för både sig själv och andra.

Driftingen som sport drivs fortfarande framåt till stor del av uppfinnarglädje med förare som själva bygger sina bilar. Detsamma gäller för ungdomarna som åker på klubbens välbesökta frikörningar, där så många som hundratjugotal bilar kan samlas. Det är att testa sin nybyggda bil, den nya turbon eller de nya chassiinställningarna som bland annat driver dem. Vill det sig illa så kommer det i framtiden att vara hela 14 mil till närmaste driftingbana på Emmaboda Flygbana, där Wäxjö Motorsällskap nyligen startat upp driftingverksamhet, bland annat med hjälp av rutinerade funktionärer från Hultsfred.

Matilda Svensson är ordförande i Svenska Bilsportförbundets driftingutskott:

Hur ser du på risken att området runt Hultsfred blir utan driftingbana, en bana som sedan 2019 ingår i Swedish Drift Championship?
-Det är naturligtvis väldigt trist eftersom Hultsfred MK och Hultsfred Drifttrack är både moderklubb och hemmabana för många av förarna i Gatebil SDC. Men att hålla ett svenskt mästerskap i en kommun som Hultsfred är också väldigt givande för näringslivet och jag hoppas kommunen inser den förlust som blir när en sådan stor tävling inte kan försätta arrangeras. Bortsett från just mästerskapsserien ägnar sig Hultsfred MK åt en bred driftingverksamhet som lockar en mängd förare och som bidrar till en stor tillväxt inom svensk drifting. Att dritingsverige förlorar en så pass hårt arbetande klubb och dess verksamhet kommer ha en negativ inverkan på återväxten i den delen av landet. Jag hoppas verkligen att det löser sig på så vis att dom kan flytta verksamheten till en annan närliggande bana.

Tycker du att det finns en risk att allmänhetens syn på drifting som sport påverkas?
-Jag tror att Hultsfred MK har förändrat allmänhetens syn på drifting som sport i den delen av Sverige i samband med att de bedrivit en väl genomförd och rolig driftingverksamhet. De har också gjort ett riktigt bra jobb med att rekrytera medlemmar och involverat människor i närområdet, vilket i sin tur också bidrar till en positiv inställning till drifting som sport. Om risken finns att nedläggningen av Hultsfred Drifttrack kommer bidra till en förändrad syn på drifting är svårt att svara på. Det kan nog dels bero på hur den här situationen utvecklar sig.

Finns det något man kan göra från Svenska Bilsportförbundets sida?
-Inledningsvis var min uppfattning att ägaren till anläggningen inte vill förlänga eller förnya kontraktet med Hultsfred MK, vilket jag tror är svårt för förbundet att påverka. Om det däremot rör sig om problem med kommun eller länsstyrelsen så hjälper vi gärna till i den mån vi kan. Exempelvis genom att hjälpa till att föra en dialog med olika myndigheter.

Det gäller naturligtvis även om det skulle behövas när eller om Hultsfred MK flyttar sin verksamhet till en annan anläggning. I övrigt så finns det en mängd kompetens inom Förbundet som kan vara bra för att bolla tankar och idéer i sådana här situationer, vilket vi uppmuntrar alla klubbar och arrangörer att utnyttja när behovet finns.

Efter att ha läst er senaste artikel får jag däremot uppfattningen om att det ligger mer bakom anledningen till att Hultsfred inte tillåts bedriva sin verksamhet på anläggningen längre, vilket såklart är trist. Jag kommer absolut hålla kontakt med Hultsfred MK, främst genom min kollega i utskottet Caroline Andersson som även är aktiv i Hultsfred MK och jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för Hultsfred MK och alla dess medlemmar, avslutar Matilda Svensson.

Motorsportmagasinet fortsätter bevakningen av frågan och återkommer med fler artiklar!

Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund

Följ oss gärna

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna