5 C
Sundsvall
torsdag, oktober 24, 2024

Tobias Brink i STCC: “Förarmästerskapet är fokus nummer ett!”

Brink Motorsport där föraren Tobias Brink är en av de stora utmanarna till årets STCC-titel. Häng med när vi snackar om årets säsong och en del annat.

Med en tredje, en andra och en sjundeplats i årets premiärtävling på Ljungbyheds Motorbana har Tobias Brink fått en smakstart i årets STCC. 2020 blev Tobias trea i mästerskapet, och i år är siktet högt ställt.

Tobias har en lång historia inom racing som han tävlat i sedan 2006. 2007 vann han S60 Challenge, 2009 etta i JRM Ginetta, 2011 etta i Aspen Camaro Junior Cup och 2012 etta i Camaro Cup, det vill säga den klass som idag motsvaras av V8 Thunder Cars. Några år i rallycross har det också blivit för Brink Motorsport, men sedan 2017 ligger satsningen alltså på STCC.

Civilt är Tobias gift med Elin och har en dotter. Arbetar på IBM.

Till att börja med får man gratulera till en bra start på säsongen, det måste kännas skönt?
-Ja, men absolut! Det är många som gratulerat helt klart att vi kom igång bra, samtidigt har vi som mål att vinna mästerskapet och ligger man tvåa då med lite tufft poängtapp i framför allt tredje racet så kan vi inte vara helt nöjda. Som sagt, många som gratulerat men tittar man på min egen inställning så så vill vi mer.

Hur är din egen syn på premiärtävlingen på Ljungbyhed?
-Det började precis som som vi hade spått att allting skulle börja, med en tuff duell mellan mig och Robert Dahlgren. Som det visar sig under under lördagens race så är innerspår in mot kurva 1 av väldigt stor vikt. PWR som startade etta och trea lyckades då med en manöver i race 1 där man helt enkelt inte lämnade någon plats för mig utan jag kom ut som trea och fick gilla läget. Det lyckades vi råda bot på i race 2 och lyckades lura dem där och blev tvåa. Men det var framförallt i race tre som vi känner en större besvikelse. Vi gjorde en riktigt bra start, var riktigt bra iväg men då var det en av Lestrup-bilarna som inte ville ha oss kvar i tävlingen och såg till att vi gick av banan där, tyvärr. Sånt är livet. Men totalt sett så hade vi en ganska bra helg, väldigt bra fart. Vi hittade ett problem på bilen när vi kom hem faktiskt som hindrade oss litegrann under racedagen. Det är åtgärdat så vi åker upp till Skellefteå med mycket självförtroende och siktar in oss på toppen!

Hur ser du på banan på Ljungbyhed, den var ju ny för er med undantag för lite tester?
-Det fungerar väl bra överlag. Det känns som att den banan är under uppbyggnad litegrann och de kanske inte är riktigt där ännu. Det är ingen kupering och det behöver vara någon extra krydda lite grann till banan tror jag för att den ska bli lite extra spännande och framförallt behöver det finnas ett omkörningstillfälle. Så med själva banlayouten finns det lite kvar att jobba på. Annars var det ett väldigt bra arrangemang och event runt omkring och väldigt bra bemötande. Så jag tror att de har stor potential till att kunna växa till sig och göra något bra på Ljungbyhed framöver.

Har ni haft mycket att göra sedan premiären för att få bilarna race ready?
-För min egen del så var det inte så mycket skador, jag klarade mig väldigt bra, men vår junior Hannes Morin hade en tyngre helg. Det blev så att kopplingen gav upp under race 1, så han blev stående. Till race 2 gjorde mekanikerna ett superjobb. Ner med växellådan, ny koppling, upp med växellådan igen och ut direkt till race 2. De gjorde en riktig hjälteinsats och fick ut bilen. Då är det ju lätt som som junior att göra ett misstag, med en ny koppling greppar lite bättre och han var inte riktigt beredd på det så det blev en tjuvstart i race 2. Sedan väl i race 3 fick han till en riktig dunderstart, men då var personen framför honom inte alls med utan stod helt stilla. Så de gick ihop rejält och det blev tyvärr ganska omfattande skador på bilen. Så det har jobbats hårt här hemma i verkstaden. Det är ju lite speciellt när man bara har en helg mellan tävlingarna. Det blir lite extra extra push på gänget i verkstaden som sätter ihop allting. I synnerhet när vi ska till Skellefteå. Vi kom hem från Ljungbyhed i måndags för drygt en vecka sedan och idag (tisdag) lämnar vi för Skellefteå. Så det är ju en liten dryg vecka på sig att lasta av och få både bilar och allt runt omkring i skick igen. Det har gått undan, helt klart.

Nu ligger du på en delad andraplats inför årets andra deltävling på Drivecenter Arena. Vad tycker du om den banan?
-Ja, men absolut, det är ju också flygplatsbana så att säga, en bana som är omgjord från flygfält till racingbana. Lite längre i sin karaktär, rolig att köra och återigen varit bra evenemang där uppe under tidigare år så vi ses fram emot att åka upp helt klart. Betydligt fler omkörningsmöjligheter, både en kombination av långsamma och snabba kurvor så det är kul. Ett par håriga partier också där föraren behöver ha full kontroll på bilen för att det inte ska gå snett. Det är en kul bana, det är tillika Robert, min huvudkonkurrents, hemmabana så det ska bli kul att slå honom på fingrarna där uppe.

Brink Motorsport har varit framgångsrika i teammästerskapet, med guld 2019 och silver 2020. Hur ser du på möjligheterna i år?
-Absolut alla möjligheter, det är ju ett viktigt mästerskap det också, som vi också ställer oss in för att vinna. Men som du sa så har vi vunnit ett tidigare. Jag har ju både silver och brons i förarmästerskapet men vi saknar ett guld. Så det är väl trots allt förarmästerskapet som är fokus nummer ett nu skulle jag vilja säga. Det är mycket prestige i teammästerskapen och framförallt för alla ingenjörer och mekaniker och alla runtomkring i teamet så det är ju en extra sporre att tävla för och att alla gör det så bra som möjligt.

Berätta vilka som ingår i teamet, till vardags och på tävling.
-Vi har framför allt en heltidsanställd mekaniker, vår chefsmekaniker Emilia Olausson. Så hon har ansvar för bilarna mellan tävlingarna. Hon har stöd av Tommy Brink som också jobbar under säsongen nästintill heltid, framförallt såna här perioder när det är lite tight mellan tävlingarna så stöttar han upp. Sedan är det jag själv då, som driver teamet som helhet, med allt vad det innebär runt omkring med företagande, som jobbar halvtid. Så det är ju uppsättningen ser ut då till vardags på Brink Motorsport. Sedan är vi ett stort gäng som utgör teamet under en racehelg. I vanliga fall, när vi inte har Covid-19, så kan vi ha upp mot 300 gäster på plats och hela teamet då med eventpersonal är över 30 personer. Tittar vi bara på det sportsliga och som en helg ser ut nu när vi inte har några gäster på plats men publikrestriktioner så är vi runt 20 stycken som jobbar för att se till att de här bilarna går så fort som möjligt.

Det är en ganska stor verksamhet med andra ord.
-Ja, men absolut ingenting. Det är ett team per bil kan man säga, med en förare, två mekaniker, en däckansvarig, en raceingenjör och en performanceingenjör. En cell per bil kan man säga ser ut så. Sedan till det så finns det en hel del andra funktioner, som att vi har en teamchef med oss, vi har en som ser till allt som gäller markservice, vi har två som jobbar med bild och film och sociala medier och mediabitarna. Det blir en hel del i slutändan för att bedriva ett fullskaligt, proffsigt STCC-team, helt klart.

Förra året blev du pappa endast några timmar innan tävling på Mantorp Park.
-Ja, det stämmer faktiskt. Man kan inte alltid exakt planera när man ska bli pappa, som det är ibland är man lycklig bara av att man kan bli pappa och så var det i vårt fall. Då blir det planerat som det blev. Men vår lilla Klara var väldigt punktlig. Hon skulle komma den första oktober men hon kom två timmar in på den andra oktober. Andra oktober startade deltävling 3 på Mantorp Park. Hon tittade ut klockan två på natten och jag var lyckligtvis på plats och kunde vara med och sedan klockan 9 på morgonen, 7 timmar senare, så körde vi första testpasset och var snabbast. En fantastisk racehelg sedan där vi tog pole position i båda kvalen och vann både race 1 och race 2. En helg att minnas kan man väl säga, när jag åkte hem sedan och fick hämta upp dem på BB. Det var ju under Covid-tid så pappan fick inte följa med in på BB i vilket fall, så det var perfekt timing när helgen tog slut att hämta upp dem då.

Har du planerat något liknande drama till den här säsongen?
-Nej, jag tänkte faktiskt hålla det lite lugnare. Det var lite väl mycket dramatik i det där upplägget.

Cupra PWR-teamet ser starka ut hittills, vad ska ni göra för att vända det till er fördel i Skellefteå?
-Vi hittade som sagt en liten utmaning med min bil tekniskt som som vi åtgärdat. Sedan vet vi att det kommer vara en tight fight. Det handlar om att plocka poäng, alltid att vara med där uppe hela vägen och vi tror att det blir tävlingshelger lite senare på säsongen som kanske passar vår vår bil bättre. Men Skellefteå ska också passa oss ganska bra, så vi har siktet inställt på toppen och plocka hem den här helgen. Det kommer vara små marginaler som avgör i slutändan och det handlar om vem som exekverar bäst och PWR Cupra-teamet lämnar ingenting åt slumpen och det kommer inte vi heller att göra. Men det handlar om en sak vem som lyckas sy ihop säcken bäst. Förutsättningarna finns där för oss båda två att kamma hem fullt i helgen så det är bara att gå in och göra jobbet lite bättre än de andra helt enkelt.

Nu ser det ut att bli möjligt med publik också, gör det skillnad för er med mer levande inramning till tävlingen?
-Jag tror att när de släpper på publik fullt ut så kommer man ju verkligen märka skillnaden. Nu är det ju trots allt ganska begränsat med 500 gäster. Vi som team har också sagt att vi kommer att göra det så begränsat möjligt för vår del för att vi inte tycker att vi är redo ännu. Vi siktar in oss på Karlskoga, där vi hoppas att vaccinationen ska ha nått lite längre och att vi kan öppna upp riktigt på ett bra sätt. Så vi kommer att avgränsa oss från publik så mycket det går för att säkra att vi håller smittan under kontroll.

Vi lämnar Tobias Brink för den 140 mil långa resan till Drivecenter Arena utanför Skellefteå och önskar ett stort lycka till i tävlingen!

Text: Christer Hägglund
Research: Ann-Sofie Nilsson
Foto: Oscar Malmlund

Följ oss gärna

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,800FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna