-6 C
Sundsvall
tisdag, februari 20, 2024

Robert Johansson: ”Gick upp i Pro Street för att utmana alla Bubblor”

Det började med en BMW E30 som byggdes för trackday körningar, den byttes dock ut snabbt mot en annan vass bil. Robert ser till att verkligen använda högerfoten när han tävlar i Timeattacknu.se

Det har nu hunnit passera en hel del tid från den första säsongen 2017, upp till årets säsong. Det har varit både bra och dåliga perioder men utvecklingen har fortsatt på bilen och nu står Robert redo för att sätta ännu vassare tider i Pro Street.

Vi hörde av oss till Robert och passade på att ställa lite frågor, första frågan blir såklart: vem är Robert Johansson?
– Robert Johansson heter jag uppvuxen och bor i Huddinge. Motorintresset är från Farsan som har hållit på med Rally och haft intresse för balla bilar och framförallt BMW. Så jag började med en BMW E30, som jag byggde för att köra lite trackdays och fastnade såklart i det efter första banträffen jag var på. Efter den träffen så ville jag gå vidare, och hittade då denna BMW M3 E46 på en annons där jag slog till. Började sedan leta lite efter några passade event/tävlingar, timeattacknu serien passade bäst in på vad jag var ute efter så där körde jag min första säsong 2017 i Club Challenge, sedan har det bara rullat på.
2020 tog jag hem serievinsten i Club Challenge. Gick sedan upp till Pro street 2021 för att se vad jag kunde få till för tider, och kanske utmana alla bubblor.

Känslan efter säsongen 2021?
– Gick inte som planerat, hade mycket problem under säsongen med värme som gjorde att jag fick kanske som max 2 attackvarv. Sedan vart bilen för varm, och jag blev tvungen att kyla bilen, hann inte få upp bättre tempo med anledning av detta problem tyvärr.

Berätta om bilen?
– Bilen Är en BMW M3 E46 från 2003 som är bestyckad med ett ESS kompressor kit. Sitter full skyddsbur i och minimalt med inredning kvar. Större bromsar från Stoptech både fram och bak. Millway bussningar och stag överallt och ett värre chassi från KW. Sitter även lite aero på bilen i form utav en modell stor APR vinge på bakluckan och splitter fram på bilen och nu även canards inför 2022.

Har det utvecklats något på bilen inför säsongen?
– Nu i vinter till 2022 säsongen, så laddar vi om och har förbättrat kylning av olja och vatten, skruvat på större splitter och monterat canards. Även lättning utav bilen med Glasfiberdörrar och Lexanrutor håller är gjord. Sen kommer det även en större uppdatering, men den håller jag lite på haha.

Målsättningen inför 2022 då?
– Målsättning för 2022 är såklart att få fler fulla attackvarv, och se vad man få till för tider med bilen. Kommer att fortsätta i PRO Street även denna säsong.

Vilken favoritbana har du?
– Favorit bana är svårt men Knutstorp är en delad favorit med både Kinnekulle och Gelleråsen.

Tränar du något under lågsäsongen för att bevara/förbättra din körteknik?
– Dåligt med simulator träning eller annat faktiskt men det vore säkert bra.

Vi tackar Robert Johansson för intervju och önskar han lycka till med säsongen 2022!

Text: Henrik Andersson
Bild: Robban Strandberg

Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna