Nu till helgen, så är det dags för deltävling 1 i GT4 Scandinavia. En klass som kommer vara nästa lika tuff och konkurranskraftig som huvudklassen STCC.
Det är ett gäng förare, som alla är duktiga och klart kan utmana för titeln. Dessa herrar kommer under 4 deltävlingar att kämpa hårt om de poäng som ska delas ut.
De 4 deltävlingarna är Fällfors 18-19 juni, Gelleråsen 21-22 augusti, Anderstorp 4-5 september och finalen på Mantorp Park den 1-2 oktober. Dessa banor är varierande och kommer ge alla förare många saker som måste bemästras.
Årets team och förare ser ni här under i tabellen:
21 | RMS | Håkan Ricknäs / Calle Ward | Porsche 718 Cayman GT4 MR |
29 | Toyota Gazoo Racing Sweden | Hans Holmlund / Emil Skärås | Toyota Supra GT4 |
59 | J-Tech | Poker Wallenberg / Magnus Gustavsen (NOR) | Audi R8 LMS GT4 |
71 | Eken Motorsport | Mats Ek Tidstrand / Fredrik Roos | Mercedes AMG-GT4 |
78 | Race Team Gelleråsen | Gustav Bard / Patrik Skoog | Porsche 718 Cayman GT4 MR |
88 | Alfab Racing | Erik Behrens / Daniel Roos | Mclaren 570s |
98 | Lestrup Racing Team | Joakim Walde / Victor Bouveng | BMW M4 GT4 |
GT-racingen växer så det knakar i Europa. Bakom ökningen och det stora intresset ligger bland annat GT4, en klass i vilken många av världens tillverkare har utvecklat produktionsbilar som anpassats för racerbanan. Under premiäråret av GT4 Scandinavia kommer publiken få se bilar från bland annat Alpine (A110 GT4), Audi (R8 LMS GT4), BMW (M4 GT4), Ginetta (G55 GT4), Maserati (Gran Turismo MC GT4), McLaren (570S GT4), Mercedes (AMG GT4) och Porsche (Cayman GT4, 911 GT3 Cup – 997 – GT4).
GT4 Scandinavia bygger på ett tvåförarkoncept som i grunden går ut på att en amatör och ett proffs delar bil och kör lika mycket i både kval och race. Förarkategorierna är emellertid tre: guld, silver och brons. Det nya, skandinaviska GT-mästerskapet kommer att avgörs i två klasser, Pro/Am och Am/Am. I den förstnämnda får guld- och bronsförare, eller silver- och bronsförare dela bil. Inga andra kombinationer godkänns. I Am/Am-klassen får endast två bronsförare dela bil. Nytt för 2021 är att du som bronsförare får köra hela distansen själv om du så önskar.
GT4 Scandinavia kommer även att omfattas av ett teammästerskap.
Tävlingsformatet i GT4 Scandinavia följer andra mästerskap för samma kategori bilar. En tävlingshelg inleds med ett timslångt testpass och följs därefter av kval (2×15 minuter). Racen är mellan 60 och 40 minuter långa. Varje race innehåller ett obligatoriskt depåstopp för förarbyte.
Vem av förarna/teamen tar kommando i den första deltävlingen? svaret på den frågan kommer efter helgen.
Text: Henrik Andersson
Bild: stcc.se