För en som nyligen intresserat sig för tävlingsformen timeattack finns det ett stort antal klasser att förstå.
I princip så kan man säga att klasserna rör sig från ganska standardmässiga bilar där man kör på gatdäck till avancerat ombyggda bilar på racingdäck. Nedan ser du en kort definition på respektive klass, för bilar som tävlar i serien Timeattacknu. Definitionen har vi lånat ifrån Timeattacknu.se
CLUB
De enklaste gatbilarna på gatdäck med undantag av bilar med mycket låg effekt. Mycket begränsat och med strikt vikt/HK faktor. Insteg som ska hållas rent men ändå låta folk bygga en bas inför att ta klivet upp till R-däck.
CLUB CHALLENGE
R-däck. Aningen vassare bilar från fabrik för delta i originalutförande (ex. Porsche 996 GT3). Många sportbilar med mer lagom muskler (ex. BMW M-modeller, Ford Focus RS) pressas av japanska överladdade (ex. Mitsubishi Evo) med “BPU” = Basic Performance Upgrade. Maxeffekt 450 hk.
PRO STREET
“Superbils-klassen”. Vi har sett behovet från hur svensk tuning av bilar sett ut senaste åren, bilar med max ca 650 hk som får ett reglemente att börja tävla på hög nivå ihop med det bästa färdigbyggda bilar t.ex. Porsche GT3 RS, Corvette Z06 mm. erbjuder.
Behåller starkt identiteten hos en gatbil, men tillåter mera trim och motorkombinationer. Även fler lättningar och generösare aero-lösningar tillåts.
PRO
Obegränsad effekt och Skandinaviens värsta “gatbilar” som fortfarande behållit det mesta av sin grund i kaross från fabrik. R-däck och därmed “kungaklass” för Time Attack på R-däck.
PRO MOD
En ny klass som samlar race/extrembilar som har kvar sin kaross från fabrik. Egentligen steget upp från Pro men då på slicks, även kallad ”World Time Attack”-klassen.
UNLIMITED “[U]”
Slicks. Få saker som ej är tillåtna bortsett från karossbil. Även professionella förare får delta här.
Definitionen av klasserna har vi fått från timeattacknu.se
Text: Christer Hägglund
Foto: Apex Foto/Timeattacknu