10.5 C
Sundsvall
tisdag, juni 15, 2021

Spännande avslutning på Formula Drift i Orlando

Det blev en riktigt spännande avslutning på Formula Drift-deltävlingen i Orlando med tighta battles och sprängda motorer.

Som vi berättade igår kvalade båda norrmännen bra i Formula Drift i Orlando. Först ut av de två var Simen Olsen, som i topp 32 fick möta Rome Charpentier. Charpentier började i lead som bättre kvalad, men fick något problem i intitieringen som gjorde att han inte fick bilen i drift förrän det var alldeles för sent. Han körde dock rundan ändå. Olsen hamnade i ett läge där han tvekade, men hängde på så gott det gick. Olsen körde en riktigt fin leadrunda vilket gav en pressad Charpentier läge att pressa på rejält i chasen. Charpentiers misstag i lead gav dock vinsten till Olsen som för första gången går vidare till topp 16!

Fredric Aasbø fick möta Jonathan Nerren i sin topp 32-battle, där Nerren gjorde ett stort misstag i sin chase. Dock tvingades Aasbø ta sin competition timeout, vilket är ovanligt så tidigt i tävlingen då man endast har en att ta ut under hela tävlingen. En rem hade hoppat av, så Aasbø klarade tiden och var ute i tid till andra halvan av sin battle med Nerren. Nerren gjorde en bra leadrunda, med Aasbøs svarta och guldfärgade GR Supra ganska nära större delen av vägen. Segern klart till norrmannen på grund av misstaget i första delen av battlen.

Adam LZ hade problem med bilen efter sista träningen men hann få den i ordning till sin battle mot Taguchi. I övrigt inga stora överraskningar i topp 32, dock i vanlig ordning störande många One More Times.

I topp 16 fick vi början på en riktigt bra battle mellan Chris Forsberg och Vaughn Gittin Jr, med en riktigt bra chase från Gittin, som dock fick ett abrupt slut när Forsbergs bil slog eld.

Simen Olsen fick ställa sig i startboxen bredvid kvalettan och tvåan i deltävling 1, Matt Field. Olsen gick inte på en bra linje i sin chase och var så mycket av att han var nära att nolla. Återigen en mycket fin lead från Olsen, men misstaget i första åket gjorde att battlen gick till Field. Mycket bra gjort av Simen Olsen att gå vidare till topp 16 och göra ett riktigt bra leadåk.

Fredric Aasbø gjorde en bra battle mot Jeff Jones med en bättre både lead och chase.

Inför topp 8 stod vi så med teamkompisarna och RTR Mustang-förarna Denofa och Gittin i första battle, Falken-förarna Bakchis och Field, Pawlak mot Kearney och Aasbø mot Taguchi.

Denofa och Gittin blev en riktigt bra battle där Denofas chase var riktigt bra och gav honom segern. Som kvaletta var han därmed garanterad minst tredjeplats.

Bakchis-Field fick en bra början, men Field fick ta sin competition timeout då avgassystemet skakat loss och skapade vibrationer mot chassit. Andra åket blev riktigt bra och vi såg en fantastisk chase av Bakchis, som gav honom segern.

Pawlak vann mot Kearney efter ett rejält misstag från Kearney, som fick bilen bärgad från banan för andra gången under kvällen.

Den sista battlen mellan Fredric Aasbø och Taguchi började med en bra lead av Aasbø medan Taguchi började med ganska stor separation och sedan var mer eller mindre helt av banan. Aasbø började sin chase mycket bra, men när Taguchi nådde innerplan tog bilen eld och han stannade hastigt. Segern till Fredric Aasbø, och det innebär att kvalplaceringarna 1, 2, 3 och 4 möts i topp 4!

Chelsea Denofa och Odi Bakchis möttes i första och det var de två förare som dittills gjort de två bästa chaseåken under tävlingen. Odi hade bra proximity under första delen av åket, men tappade greppet om Denofa vid inner clip 2. I andra åket blev det lite fladder från Denofas sida i början men med en riktigt bra avslutning med lite gnugg däck mot dörr precis över mållinjen. Segern till Denofa som tar ena finalplatsen och Bakchis får fjärdeplatsen eftersom båda i den andra semifinalen var bättre kvalade än honom.

Justin Pawlak och Fredric Aasbø börjar med en bra lead av Pawlak med en fantastisk chase av Aasbø! Nära uppe i bankningen, en riktigt bra transition och sedan riktigt nära igen. I Aasbøs lead gjorde han en bra första del av banan med Pawlak nära, men en justering i vinkeln nere på innerplanen var inte riktigt det vi sett av honom innan. Detta gjorde att bedömarna inte kunde skilja förarna åt utan det blev en One More Time.

I One More Timen betedde sig Justin Pawlaks bil mycket märkligt då det rök lika mycket från främre delen av bilen som från bakre, vilket skulle visa sig bero på motorhaveri och olja över hela banan. Klurigt läge då även Aasbø fick en nolla, sannolikt delvis beroende på att han inte såg något i röken men han blev sannolikt även drabbad av olja både banan och på vindrutan. Fredric Aasbø till finalen i alla fall.

Finalen mellan Denofa och Aasbø fick börja med ett provåk för att känna på greppet efter oljesaneringen. Starten fick också flyttas för att inte drabbas ytterligare av oljespillet. Kvalettan Denofa gjorde ett riktigt bra leadåk. När vi vände på steken gnuggade Aasbø Supran lite mot muren och Denofa var riktigt nära. In på innerplanen kom Denofa lite ur spår och var väldigt tight på inner clip 1, men hade en fantastisk proximity sista biten av banan. Segern välförtjänt till Chelsea Denofa!

Resultat:

  1. Chelsea Denofa
  2. Fredric Aasbø
  3. Justin Pawlak
  4. Odi Bakchis

Nästa deltävling går i Englishtown, New Jersey 18-19 juni.

Text: Christer Hägglund
Foto: Larry Chen, Formula Drift

Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

609FansGilla
302FöljareFölj
40PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna