V8 Thunder Cars är en klass som blivit en uppskattad underhållning, trots relativt få deltagare.
Vi tog ett snack med seriens mediaansvarige och tillika ordföranden i förarföreningen, Joakim Tärnström.
Joakim, förra säsongen blev ju inte som någon hade tänkt sig. Vad är känslan du bär med dig ur V8 Thunder Cars synvinkel?
– Fjolårssäsongen överträffade all förväntan. Trots att startfältet blev lidande på grund av pandemin var det oerhört god stämning i depån, inte bara i vår klass utan även över klassgränserna. Det var ett år när jag tror att många överraskades positivt av att vi tillsammans kunde få till en så bra säsong som det ändå blev trots förutsättningarna. Fjolåret blev ett kvitto på att ett virus inte kan ta död på svensk racing. Det, och att man har lärt sig att jobba med sina partners och sponsorer under dessa nya omständigheter tror jag är någonting som hela racingsverige tar med sig till årets säsong.
Var det någon av fjolårets deltävlingar som du tycker bjöd på extra bra racing?
– Tredje heatet i Falkenberg var ett av de bästa race som har körts i klassen på många år. Det var en stenhård men ärlig fajt mellan Dennis Strandberg, Freddie Hemborg och Conny Brorsson.
Årets serie består av sex deltävlingar med start på Ljungbyhed 4-5 juni, därefter Skellefteå, Gelleråsen, Anderstorp, Mantorp Park och final på Ring Knutstorp 8-9 oktober. Är du nöjd med de banor ni kommer att köra på i år?
– Jag är nöjd men viktigare är väl att deltagarna är det och det tror jag de är. Vi saknar förstås Västkustloppet och Falkenberg och jag hoppas verkligen att vi kommer tillbaka dit nästa år men i övrigt är det en bra mix av banor. Allt från knixiga Knutstorp till banor som Anderstorp där förarna får sträcka ut ordentligt.
Någon av dessa banor som passar racingen som V8 TC kör extra bra?
– Säger man något så lär det väl bli tvärtom… Grejen är att våra bilar går bra på alla banor och har vi bara ett jämnt startfält så blir det bra racing var vi än kör.
Kan du beskriva tjusningen med V8 TC?
– Det handlar lika mycket om det som händer på banan som det som händer i depån. Vi har en otroligt prestigelös stämning deltagarna emellan och trivseln i depån är väldigt viktig för oss. Deltagarna ställer upp och hjälper varandra när det behövs och på kvällarna umgås man och har kul. Det gör i sin tur att stämningen ute på banan också är god, respekterar man varandra i depån så gör man det där också.
Hur ser det ut med anmälda förare?
– Det rullar på, vi vet på ett ungefär hur många som kommer till start utifrån beställningar på nya stötdämpare men i dessa pandemitider är det svårt att uttala sig med någon absolut säkerhet. Vi kommer att ha fler deltagare än i fjol och det är det viktigaste. Går det som vi hoppas så står det mellan tolv och fjorton bilar på startlinjen.
Vem tror du står som mästare efter säsongen?
– Regerande mästaren Dennis Strandberg måste ju gälla som favorit men jag tror att han kommer att få hårt motstånd av flera förare. Andreas Nilsson körde bara en tävling i fjol, på Mantorp Park, och då dominerade han. Andreas har verkligen blommat ut till en utmanare om titeln. Även Conny Brorsson kan smälla till. Han har farten och behöver hitta lite mer kontinuitet. Sedan beror det på hur pandemin utvecklas. Kan norrmannen Stein Frederic Akre köra i år, då kommer han att definitivt att utmana. Vi har också dansken Mikkel C som ju har placerat sig högt i det danska mästerskapet tidigare, och de har haft väldigt hög klass på sina startfält. Han är en outsider som mycket väl kan vara med i toppen. Vem av dessa det blir, det vet jag inte, men jag vet att jag brukar bli lika glad för segrarens skull oavsett vem som vinner.
Med det säger vi tack till Joakim. Vi från MotorsportMagasinet kommer att följa V8 Thunder Cars med stort intresse under säsongen och hoppas få möjlighet att se minst en tävling live.
Text: Christer Hägglund
Foto: Göran Röjhagen