Vi svenskar har numera flera racingtalanger att följa i vad som förhoppningsvis ska leda till en styrning i Indycar. Viktor Andersson är den senaste, som nu tävlar i klassen USF2000.

18-årige Viktor Andersson kommer ifrån Linköping och har tidigare kört gokart och andra formelbilsklasser. I och med flytten över till USA kliver han på det som kallas Road to Indy, som är en i förväg uttänkt väg som förarna kan gå för att nå en plats i Indycar.
Bilen man kör är en Tatuus IP-22 och USF-22. Moderna racingchassin med en för året ny, bredare monocoque med en Halo. Chassit är helt tillverkat i kolfiber och aluminium. Den såkallade bikake monocoquen, som är tillverkad av Tatuus Racing, uppfyller nuvarande FIA 2020 GEN 1 säkerhetsstandarder av Halo-typ inklusive sidokollisionspaneler, främre och bakre krockstrukturer, HANS-kompatibla INDYCAR nackstöd, fram- och bakhjulsförband, uppgraderade stolpar, och uppgraderad främre skottstruktur för USA-specifika ovala racingbanor.
Motorn är en Mazda 2-liters MZR på 175 hk framställd av Elite Engines, med ett maximalt vridmoment på 217 Nm.
Efter kvalet på lördagen så stod det klart att Viktor skulle starta i nittonde startrutan i båda racen. Ingen lysande kvalplacering således. Dock gjorde han en bra körning i race 1 och körde upp sig till en trettonde plats, med flest omkörningar av alla förare. Ett elfel stoppade Viktor från start i race 2.
Nästa deltävling går tillsammans med Indycar och Indy Lights på Barber Motorsports Park i Alabama den 30 april-1 maj och totalt kör man 18 race på åtta banor under året.
Text: Christer Hägglund
Foto: Viktor Andersson Official